De Honneurs Blog

Welkom op ons blog

Lees nu verder

Een succesvolle bedrijfsborrel organiseer je zo

Het is alweer november. Voordat je het weet staan de feestdagen voor de deur. Tijd om een feestelijke bedrijfsborrel te organiseren!

Een kerst- of nieuwjaarsborrel is perfect om het jaar af te sluiten of gezamenlijk te proosten op het nieuwe jaar. Daarnaast is het een goede gelegenheid om even te ontspannen, met collega’s bij te kletsen en zorgt het voor teamspirit. Maar een bedrijfsborrel is meer dan alleen een fles wijn of bier met een schaal borrelnootjes op tafel. Hoe dan? Wij geven je tips voor het organiseren van een succesvolle bedrijfsborrel!

Tip 1: De voorbereiding

Het organiseren van een bedrijfsborrel neemt tijd in beslag. Begin daarom ruim van te voren met plannen. Op welke dag wordt de borrel gehouden? Waarschijnlijk gaat je voorkeur automatisch uit naar een vrijdag. Maar houd er rekening mee dat mensen dan vaak vrij zijn of ’s avonds al privé plannen hebben. De donderdag is ook een goede optie. Denk ook na over de locatie van de borrel. Gewoon op kantoor is makkelijk, maar wie zorgt voor drank, eten en ruimt na afloop op? Je kan eventueel kiezen voor een andere locatie, bijvoorbeeld een centraal gelegen bar of huur een zaaltje af!

Tip 2: De aankondiging

Zodra de datum en locatie van de bedrijfsborrel zijn gepland, is het tijd om de borrel aan te kondigen. Het is handig om dit ver van tevoren te doen, want iedereen heeft tegenwoordig een druk leven. Stuur geen standaard email, maar maak een leuke uitnodiging. Dat is feestelijk en enthousiasmeert je collega’s om naar de borrel te komen! Vergeet niet om het tijdstip en de duur van de borrel te vermelden; drie uur is meer dan genoeg.

Tip 3: De hapjes en drankjes

Voldoende eten en drinken is één van de belangrijkste aspecten van de bedrijfsborrel! Er moet genoeg zijn voor iedereen, dus denk goed na over de inkopen. Serveer je borrelhapjes, gerechten of een luxe buffet? De opties zijn eindeloos, maar denk wel aan vegetariërs en mensen met allergieën. Welke dranken worden er geschonken? Ook al heet het een bedrijfsborrel, dat betekent niet dat er uitsluitend alcohol gedronken moet worden. Misschien moeten sommige collega’s nog rijden. Zorg dus ook voor non-alcoholische versnaperingen!

Tip 4: De sfeer

Wat maakt de bedrijfsborrel tot een succes? Gezelligheid! Stel een leuke playlist samen, van hits tot klassiekers. Zorg voor (kerst)versiering. Daarnaast is een kerst- of nieuwjaarsborrel ook het perfecte moment voor een bedankje of peptalk aan je werknemers of collega’s. Houd het kort, persoonlijk en sluit feestelijk af, bijvoorbeeld met een glas champagne!

Tip 5: Veilig naar huis

Zijn er toch collega’s die te diep in het glaasje hebben gekeken? Zorg er dan voor dat zij met iemand kunnen mee kunnen rijden of met de taxi naar huis gaan. Het is natuurlijk belangrijk dat iedereen na afloop van de borrel veilig thuiskomt!

Lijkt het je toch te veel werk om zelf een bedrijfsborrel te organiseren? Dan schakel je onze hulp in. Wij hebben veel ervaring met het verzorgen van bedrijfsborrels en denken graag met je mee!

De perfecte kaasplank maak je zo

Een kaasplank serveren tijdens een (thuis)diner zorgt voor een feestelijk geheel! Voeg het toe als extra gang aan je diner. Of kies ervoor om het zoete dessert te vervangen door een kaasplankje. Er is veel mogelijk.

Maar hoe stel je de perfecte kaasplank samen? Smaken verschillen en er zijn heel veel soorten kazen. Wij geven je handige tips om een mooi kaasplankje te maken voor je gasten.

Tip 1: Kazen selecteren

Start met het kiezen van de kaassoorten. Houd rekening met ongeveer 75-100 gram kaas per persoon. Een goede kaasplank heeft ongeveer drie tot vijf verschillende soorten kaas, van zacht tot scherp. Vind je het lastig om te kiezen tussen alle kazen? Ga dan voor één kaas per kaasfamilie. De vijf kaasfamilies die het meest voorkomen op een kaasplankje zijn:

  1. Witte korstkazen (bijv. Camembert of Brie de Meaux)
  2. Geiten- en schapenkazen (bijv. Pecorino of Bettine Blanc)
  3. Rode korstkazen (bijv. Tallegio of Reblochon)
  4. Harde en halfharde kazen (bijv. Comté of Manchego)
  5. Blauwader kazen (bijv. Gorgonzola of Roquefort)

Tip 2: Presentatie van de kaasplank

De opmaak van je kaasplank is niet alleen belangrijk, maar ook leuk! Serveer de kazen op een grote houten plank. Haal de kaasjes een uur voor het serveren uit de koelkast. Op kamertemperatuur zijn ze het lekkerst. Zorg ervoor dat de kazen op volgorde liggen van smaaksterkte, dus van mild naar pittig. Begin bijvoorbeeld met een zachte witte korstkaas en eindig met een scherpe blauwader kaas. Je kan de kaasjes ook in verschillende vormen snijden, dat staat extra leuk!

Tip 3: Speel met smaken

Maak je kaasplank compleet door te variëren met diverse smaken. Serveer de kazen met appelstroop, een lekkere chutney en ambachtelijk (rozijnen)brood. Je kan een ‘extra touch’ aan je kaasplank geven met verse vijgen, noten en een trosje witte druiven. Tot slot schenk je bij het kaasplankje een mooie (dessert)wijn. Denk bijvoorbeeld aan een goed glas rode wijn, een late bottled vintage port of een zoete Pedro Ximénez. De variaties zijn eindeloos, geniet ervan!

Lijkt het je toch te veel werk om zelf een kaasplank samen te stellen? Dan kunnen wij wellicht iets voor je betekenen. Wij hebben namelijk al kaasplanken gemaakt van 2,5 meter lang!

Het perfecte diner host je thuis

3 tips om een thuisdiner te hosten.

Uiteten gaan met vrienden is altijd gezellig. Maar in de herfst of winter kan het comfort van je eigen huis fijn zijn. Het hosten van een diner in eigen huis kan zelfs leuker zijn dan een etentje in een restaurant! Je kan zelf het menu bepalen, de sfeer is minder formeel en jullie zijn niet gebonden aan sluitingstijden.

Dit klinkt natuurlijk goed, maar het organiseren en hosten van een thuisdiner is veel werk: het menu samenstellen, boodschappen doen, goede dranken aanschaffen en een mooie (tafel)presentatie. Krijg jij al stress bij het lezen van deze taken? Lees gauw verder, want wij geven je 3 handige tips om zonder stress een etentje thuis te hosten.

Tip 1: Vooruit plannen

Een thuisdiner is niet binnen één dag geregeld en georganiseerd. Allereerst is het slim om een paar weken van tevoren een datum te prikken. Avonden in het weekend zijn het prettigst, omdat je dan overdag in alle rust het diner kan voorbereiden.

Tip 2: Menu samenstellen

Zodra de datum van het thuisdiner is vastgesteld begint het echte (denk)werk. Wat wordt er gekookt? Het is leuker (en feestelijker) om je gasten een aantal gangen te serveren. Probeer realistisch te zijn en jezelf niet té veel werk op de hals te halen. Wanneer je een klassiek 3-gangendiner wil koken geven we je volgende suggesties:

  1. Begin met een amuse. Een mini gerechtje om de smaakpapillen van je gasten op te wekken.
  2. Het voorgerecht. Denk hierbij aan gerecht dat niet te zwaar is. Bijvoorbeeld ceviche van vis of een soepje.
  3. Het hoofdgerecht. Je mag best uitpakken met een mooie combinatie van groenten, een bijgerecht en een luxe stuk vlees – of wederom vis.
  4. Het nagerecht. Een diner is niet compleet zonder dessert. Ga je voor iets zoets of kies je voor een uitgebreide kaasplank? Allebei kan natuurlijk ook!

Tip 3: Creëer sfeer

De presentatie van je gerechten op het bord speelt een belangrijke rol. Maar vergeet niet om net dat beetje extra sfeer in je eigen huis te creëren. Denk aan de tafelpresentatie. Op welk servies ga je de gerechten serveren? En welk glaswerk komt er op tafel te staan? Denk ook aan het aansteken van kaarsen en zet een relaxt muziekje op. En het belangrijkste; geniet van de avond!

Lijkt het je toch te veel werk om een thuisdiner te hosten? Dan kun je natuurlijk ook onze hulp inschakelen. We hebben veel ervaring met het verzorgen van thuisdiners! Van het koken en (uit)serveren tot de afwas. We voorzien je graag van een thuisdiner zonder zorgen.

FacebookContactAlgemene Voorwaarden